اشخاص برای آنکه در عرصه رقابت باقی بمانند و توانایی انجام پروژه های بزرگ و همکاری با سرمایه گذاران را داشته باشند، می بایست به ثبت شرکت اقدام نمایند. شرکت در لغت به معنای شریک شدن و همدست شدن در کاری می باشد. لذا هر گاه دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری با تسهیم سرمایه و ترسیم نحوه تقسیم سود و زیان طبق مفاد قرارداد، تفاهم نمایند فعالیت آن ها یک شرکت تجاری را تشکیل داده است .

به طور کلی شرکت ها با اعتماد بیشتر مردم رو به رو خواهند شد و در نتیجه بازار کار بهتری خواهند داشت. از سویی دیگر، به دلیل حمایت هایی که از اشخاص حقوقی و شرکت ها همچون اعطای وام ، حمایت های حقوقی و قانونی گوناگونی و ... در نظر گرفته شده است ، شرکت ها با امنیت شغلی بیشتری به فعالیت می پردازند.
با توجه به اهمیت ثبت شرکت، در این مقاله قصد داریم تا به مراحل ابتدایی ثبت کردن شرکت بپردازیم. در واقع این راهنما راهکارهای ثبت کردن شرکت را به شما آموزش می دهد. ضمن اینکه خوانندگان محترم، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند مقالات ذیل را نیز مورد مطالعه قرار دهند :
- مراحل ثبت شرکت از " الف " تا " ی "
- موضوعات نیازمند اخذ مجوز در ثبت شرکت
- موضوعات غیرقابل ثبت و فعالیت
- تعرفه و هزینه های ثبت شرکت
شایان ذکر است، موسسه حقوقی فکر برتر با کادری مجرب از وکلا و مشاورین برجسته همه روزه پاسخگوی شما در امر ثبت شرکت می باشند. شما می توانید با یک تماس تلفتی با کارشناسان ما، از مشاوره تلفنی رایگان در این خصوص بهره مند گردید.

برای ثبت شرکت از کجا آغاز کنیم ؟
• تعیین شرکا
در پروسه ابتدایی ثبت شرکت ، باید شرکا تعیین شوند . ثبت شرکت تک نفره طبق قانون مجاز نیست. در ایران شرکت های با مسئولیت محدود حداقل از 2 نفر ، سهامی خاص از 3 نفر ، سهامی عام از 5 نفر و شرکت های تعاونی از 7 نفر تشکیل می شوند.
در این رابطه لازم به ذکر است که :
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند. حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال است. لازم به ذکر است ، سهامداران می توانند زیر 18 سال باشند اما نمی توانند عضو هیات مدیره باشند.
- دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت نیست فقط نمی توانند جزو هیئت مدیره ، مدیرعامل و یا بازرسین شرکت باشند.
- اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت 100% در ایران شرکت ثبت نمایند.
• انتخاب موضوع فعالیت شرکت
از جمله ابتدایی ترین مراحل ثبت شرکت ، انتخاب موضوع شرکت است که باید با همکاری و همفکری شرکا انجام شود. موضوع شرکت چیزی است که شرکت برای آن تاسیس شده است . موضوع شرکت باید مشروع و متضمن منافع عقلانی باشد والا از موارد ابطال شرکت خواهد بود. در واقع باید اهداف شرکت به واقعیت نزدیک و دست یافتنی باشند. مدیران نمی توانند در عمل از حد موضوع شرکت تجاوز نمایند و در صورت تجاوز ، عمل آن ها اثر قانونی ندارد و در صورت تفریط یا تعدی کلیه مدیران متضامناَ مسئول خسارت صاحبان سهام خواهند بود .
به طور کلی موضوعات فعالیت برای ثبت کردن شرکت به سه گروه ذیل تقسیم می شود :
1- موضوعاتی که به کلی غیرقابل ثبت و فعالیت هستند.
2- موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند.
3- موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان و ارگان ها به ثبت می رسند.
بنابراین چنانچه فعالیت شما نیازمند به اخذ مجوز باشد اخذ مجوز از ارگان های مربوطه مورد نیاز ضروری است. این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد.
• انتخاب نوع و قالب شرکت
با توجه به تنوع شرکت ها و امکانات متفاوتی که برای هر نوع شرکتی متصور است ، انتخاب شرکتی که متناسب با موضوع فعالیت شرکت باشد و در عین حال منافع موسسان را تامین کند ، ضروری است. اما پیش از انتخاب نوع شرکت باید به چند پرسش اصلی پاسخ داده شود . اولین پرسش آنکه چگونه فعالیتی می خواهیم انجام دهیم ؟ مخاطب ما چه کسانی هستند و با چه کسانی سرو کار داریم ؟ به عنوان مثال اگر یک شرکت عمرانی هستیم و در زمینه ی ساخت و احداث شهرک های تجاری و اداری، مسکونی، راه سازی و جاده سازی، پل سازی، سد سازی، تونل سازی، شن ریزی، آسفالت کشی و خط کشی فعالیت داریم، به منظور ثبت شرکت بهتر آن است که در قالب شرکت سهامی خاص اقدام نماییم . زیرا :
اولاَ: شرکت های سهامی خاص از اعتبار بیشتری برای شرکت در مناقصات برخوردارند.
ثانیاَ: تمدید مدت تصدی مدیران شرکت سهامی خاص دو سال یک بار و بازرسان شرکت هر یک سال یک بار سبب بررسی بیشتر شرکت های سهامی خاص می شود.
ثالثاَ: بررسی تراز سود و زیان سالانه و وجود بازرسین در این نوع شرکت ها سبب اعمال کنترل بیشتر این نوع شرکت ها می گردد.
همچنین، با ثبت کردن شرکت سهامی خاص می توانید در مزایدات و مناقصات بسیاری شرکت نموده و امتیاز انجام پروژه های بزرگ را اخذ نمایید.
سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که با چه کسانی می خواهیم کار کنیم ؟ به طور کلی ممکن است با 4 گروه از افراد کار کنیم. خانواده ، دوستان نزدیک مورد اعتماد ، آشنایان و اشخاص غریبه و ناآشنا .
هر چه میزان اعتماد بین افراد تشکیل دهنده شرکت بیشتر باشد ، شرکت با مسئولیت محدود گزینه بهتری خواهد بود. به همین دلیل، بیشتر شرکت های خانوادگی از نوع با مسئولیت محدود هستند.
• انتخاب 5 نام به ترتیب اولویت
هر شرکت برای به ثبت رسیدن نیاز به انتخاب نام دارد. در انتخاب نام شرکت باید توجه داشت که :
- نام شرکت نباید از قبل در اداره کل ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد و یا وجه تشابهی با نام های ثبت شده داشته باشد . ( موسسه حقوقی فکر برتر برای پیشنهاد نام شرکت دارای بانک نام می باشد که در آن از نام هایی استفاده شده که دارای معانی زیبا هستند و از لحاظ ثبتی این اسامی از قبل استعلام گرفته شده می باشند. بدین معنی که از این کلمات در نام شرکت های ثبت شده به ندرت استفاده شده اند و به همین دلیل احتمال ثبت آن ها بسیار بالا می باشد) .
- نام شرکت باید سه سیلابی و کاملاَ فارسی باشد. به طوری که بتوان معنی آن را در دهخدا پیدا کرد.
- نام شرکت نباید لاتین باشد.
- دارای اسم خاص باشد. اسم خاص اسمی است که تنها به یک فرد و شئ اشاره دارد و همه را شامل نمی شود . مانند بهداد، بهروز، رستم ، تبریز ، تهران .
- از اعداد به صورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه به صورت حروف نوشته شود.
- از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد ، استفاده نشود.
- از عنوان های شعرا ، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
- نام شرکت نباید با شئونات و قوانین اسلامی در تضاد باشد.
- در نام گذاری از اعداد ریاضی استفاده نشود و در صورت استفاده ذکر آن به صورت حروف مانعی ندارد. به عنوان مثال 40 نوشته نشود . ( باید چهل نوشته شود) .
- نمی توان از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف بهره گرفت. این قانون شامل استفاده ترکیبی از چند حرف نیز می شود.
- در نام شرکت نمی توان از حروف اول بعضی از کلمات مانند جی وی سی و ... استفاده کرد.
- مواردی وجود دارد که نباید جزء اسامی اضافه شده به عناوین شرکت باشد از جمله موارد ذیل :
بنیاد، سازمان ، مرکز، ملت ، ایران ، ملی ، استار، جوانان ، ایمان ، دکوراسیون، هدف، سپاه ، میهن ، اقتصاد ، شهروند ، فانتزی ، کنترل، نظام ، دادگستر، پتروشیمی ، نفت ، اورست ، تکنولوژی، تک نو ، دیتا ، تکنیک .
• تعیین میزان سرمایه شرکت
سرمایه از مهم ترین عوامل تجارت می باشد. هر شرکت برای تاسیس و ثبت باید دارای سرمایه باشد. اهمیت شرکت های تجاری را می توان از سرمایه آن ها درک کرد. سرمایه شرکت از طرف شرکا و سهامداران آن تامین می شود. سرمایه شرکت ها اصولاَ به وجه رایج کشور تعیین می شود منتهی شرکا می توانند برای تامین سرمایه شرکت حصه خود را به صورت نقدی یعنی به پول یا به صورت غیرنقدی تعیین کنند. چنانچه مقداری از سرمایه شرکت آورده غیرنقدی باشد ( اعم از اموال منقول مثل خودرو ، کامیون و غیره و اموال غیرمنقول مثل زمین و ملک ) ارائه تقویم نامه ( ارزیابی قیمت ) توسط کارشناس رسمی دادگستری ضروری است و در صورتی که اموال غیرمنقول جزء سرمایه شرکت قرار گیرد ارائه سند مالکیت آن به اداره مربوطه ضروری است.
در قانون تجارت حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال می باشد. برای سرمایه حداکثری تعیین نشده و شرکا به هر مقدار که بتوانند ممکن است سرمایه را افزایش دهند.
• تنظیم اسناد و مدارک مورد نیاز برای ثبت
برای ثبت شرکت می بایست مدارک مورد نیاز برای ثبت هر نوع از شرکتی که مورد نظرتان است فراهم گردد. ذیلاَ به بیان این مدارک می پردازیم.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های با مسئولیت محدود :
در صورتی که قصد ثبت کردن شرکت بامسئولیت محدود را دارید ، این مدارک را تهیه کنید :
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند ) .
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
9- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های سهامی خاص :
1- دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده
2- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
3- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35% سرمایه ) همراه با فیش واریزی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت سهامداران ، مدیران و بازرسان
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیرعامل و بازرسان .
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
9- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره تکمیل شده
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که انجام کار توسط وکیل صورت پذیرد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های سهامی عام :
مرحله اول : ( مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
2- دو نسخه اظهارنامه تکمیل شده
3- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه ( حداقل 35% از 20% سرمایه تعهد شده )
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
8- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی مربوطه
مرحله دوم : ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های سهامی عام )
1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه ، تعیین اعضاء هیئت مدیره ، انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت ( در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین به صورت غیرنقدی باشد ، ارائه اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری الزامی است )
5- ارائه اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار ( مجوز ثانویه )
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های تضامنی :
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند ) .
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیرعامل .
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
9- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های تعاونی :
1- سه نسخه اساسنامه ممهور به مهر اداره تعاون مربوطه
2- دو نسخه صورتجلسه اولین مجمع عمومی
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- دو نسخه تقاضانامه تعاونی
5- دو نسخه شرکتنامه تعاونی
6- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی
7- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35 % سرمایه )
8- اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه
9- تصویر برابر با اصل مدارک احراز اعضاء هیات مدیره ( شناسنامه و کارت ملی )
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های نسبی :
1- دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
2- دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
3- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
4- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار
7- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
9- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که انجام کار توسط وکیل صورت پذیرد.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های مختلط سهامی :
1- دو نسخه شرکتنامه
2- دو نسخه اساسنامه
3- اسامی مدیر یا مدیران شرکت
4- نوشته ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل یک سوم از آن سرمایه
5- نوشته ای با امضای مدیر شرکت ، حاکی از پرداخت تمام سرمایه نقدیشرکای ضامن و تسلیم تمام سرمایه غیرنقدی با تعیین قیمت قسمت های غیرنقدی
6- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت
7- دو نسخه صورت جلسه تکمیل شده هیئت مدیره جهت تعیین دارندگان حق امضاء
8- دو نسخه صورت جلسه تکمیل شده مجمع عمومی موسس
9- فرم تعیین نام تکمیل شده
10- اصل مجوز فعالیت از مراجع قانونی مربوط ( اگر موضوع فعالیت تان نیاز به مجوز دارد )
11- رونوشت برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه موسسان ( شناسنامه و کارت ملی ) ، مدیران و بازرسان
12- گواهی عدم سوء پیشینه
13- معرفی نامه نمایندگان ، در صورتی که سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های مختلط غیر سهامی :
1- دو نسخه از شرکتنامه
2- دو نسخه از اساسنامه
3- اسامی شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند.
4- فرم تعیین نام تکمیل شده
5- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد و نسخه صورت جلسه هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
6- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی و نمونه صورتجلسه هیئت مدیره
7- کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران و در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضاء هیئت مدیره باشد. ( برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد ) .
8- گواهی عدم سوء پیشینه
9- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها
10- معرفی نامه نمایندگان ، در صورتی که سهامداران و اعضا هیات مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن .
پس از تهیه مدارک مورد نیاز ، ثبت آن به عهده اولین مدیران است. بر اساس قوانین ثبتی، افراد به منظور ثبت شرکت می بایست به سامانه الکترونیکی اداره ثبت شرکت ها و موسسات تجاری و غیرتجاری مراجعه نمایند و اطلاعات خود را در سامانه وارد کنند و اسناد و مدارک لازم را به صورت اسکن شده در سامانه بارگذاری نمایند.
با تکمیل اطلاعات در سامانه مربوطه، چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید، از شما خواسته می شود تا مدارک ثبت را از طریق پست به مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان محل وقوع اقامتگاه قانونی شخص حقوقی مورد تقاضا ارسال کنید .
باید توجه داشته باشید که اصل صورت جلسه امضا شده توسط اعضا باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد نه کپی آن. ( کپی برابر اصل صورتجلسه نیز پذیرفته شده نیست) .
اداره مذکور پس از بررسی مدارک ارائه شده و مطابقت مفاد آن با قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها و در صورت کامل بودن مدارک، نسبت به ثبت آن در دفتر ثبت شرکت ها اقدام می نماید .
پس از اینکه روال تاسیس یک شرکت انجام شد و شماره ثبت و مدارک از اداره فوق الذکر اخذ گردید ، اقدام بعدی واریز هزینه های روزنامه رسمی و ارسال آگهی ثبتی برای روزنامه رسمی کل کشور است . وقتی آگهی های یک شرکت روزنامه می گردد اطلاعات آن شرکت در سامانه روزنامه رسمی قابل روئت است و سازمان ها و ادارات می توانند انواع شرکت ها را به این نحو استعلام و از صحت ثبت آن ها اطمینان حاصل نمایند.
به خاطر داشته باشید که پس از ثبت شرکت ، می بایست نسبت به پلمپ دفاتر تجاری، انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی و همچنین اخذ کد اقتصادی اقدام به عمل آورید.